Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych.Komentarz BCC
Przedstawiona nowelizacja wprowadza zmiany odnoszące się w dużej mierze do tzw. kryterium (rażąco) niskiej ceny. Już na wstępie należy wspomnieć, że Business Centre Club aktywnie uczestniczy we wszystkich pracach nowelizacyjnych związanych właśnie z „kryterium rażąco niskiej ceny”.
Zdaniem BCC akceptowanie ofert z nierealistycznymi cenami psuje rynek zamówień publicznych i przynosi szkody społeczne. Zmiany, które znalazły się w nowelizacji dotyczą m.in.:- art. 46 ust. 4 a ustawy Prawo zamówień publicznych – wspominana przez Ustawodawcę sankcja, w postaci ewentualnego zatrzymania wadium, pomimo swojej surowości wydaje się rozwiązaniem słusznym. W sytuacji, gdyby oferent zamierzał złożyć ofertę, której realizacja nie byłaby możliwa (tj. ofertę pozorną czy nierealną), sankcja ta, mogłaby go skutecznie odstraszyć i wyeliminować zawczasu z przetargu. Gdyby zaś pomimo bardzo niskiego poziomu oferty, wykonawca był w stanie uzasadnić proponowaną cenę (z uwagi na wiele różnorakich czynników poza finansowych), to sankcje te nie byłyby dla niego groźne.
- art. 90. ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – poprzez zamieszczenie wskazania, że zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, jeśli cena jest o co najmniej 30% niższa od wartości zamówienia lub od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Obecnie zgodni z orzecznictwem zamawiający powinien rozpocząć procedurę wyjaśniającą, gdy cena oferty odbiega choćby o 10% od średniej ceny grupy ofert o zbliżonych cenach, ewentualnie o 20% od wartości szacunkowej zamówienia. Zabieg Ustawodawcy ma na celu poszerzenie zakresu badanych ofert, których cena może być rażąco niska. Pomimo ogólnej akceptacji przedmiotowego rozwiązania, warto zauważyć, że zgodnie z BCC ocena wysokości ceny oferty powinna być dokonywana w sposób mieszany, a mianowicie gdzie poza pewnymi wzorami w dalszym ciągu funkcjonowałaby indywidualna kontrola.
- art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – w przepisie tym wymieniono zagadnienia, które mają być przedmiotem wyjaśnień w zakresie wysokości proponowanej ceny w ofercie m.in. koszty metody wykonania zamówienia, koszty technologiczne i koszty pracy. Określono, że koszty pracy nie mogą być niższe niż minimalne wynagrodzenie za prace ustalone na podstawie odrębnych przepisów. Zmiana jest akceptowana.
- art. 91 ust. 2 a ustawy Prawo zamówień publicznych – zgodnie z którym kryterium ceny może być jedynym kryterium oceny ofert tylko jeżeli przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe. Ocena tej zmiany nie jest jednak jednoznaczna. Mianowicie brak możliwości zapoznania się z uzasadnieniem przedmiotowej zmiany, uniemożliwia dokonanie jednoznacznej oceny w/w noweli. Niedookreślone wydaje się przede wszystkim pojęcie powszechnej dostępności przedmiotu zamówienia.
- art. 142 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych – pozwala on na renegocjowanie wykonywanych umów w przypadku zmiany stawki podatku VAT, wysokości płacy minimalnej czy składek na ubezpieczenie społeczne. Obecnie w przypadku zmian stawek VAT i składek na ubezpieczenie społeczne, gdy w umowie nie ma klauzuli waloryzacyjnej, zdarza się, że zamawiający utrudniają zmianę umowy powołując się na 141 PZP. Konieczność przeprowadzenia tej zmiany była wielokrotnie wskazywana przez BCC. Możliwość waloryzacji kontraktów – na skutek m.in. zmian stawek podatku powinna być w pełni dopuszczona.
- art. 154 pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych – rozszerzono obowiązki Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, m.in. o obowiązek przygotowanie wzorów dokumentów (umów, regulaminów) pojawiających się w toku postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Jest to rozwiązanie jak najbardziej słuszne. BCC wielokrotnie postulowało konieczność wprowadzenia dobrych praktyk – wzorów umów zgodnych z FIDIC.
- art.190 ust.1a ustawy Prawo zamówień publicznych – stanowiący, iż ciężar dowodu, że (oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny) spoczywa na:
- wykonawcy – jeśli jest on strona lub uczestnikiem postępowania odwoławczego;
- zamawiającym – jeśli nie jest on uczestnikiem postępowania.
r. pr. Łukasz Bernatowicz
Ekspert ds. infrastruktury,
prawa budowlanego
i zamówień publicznych
Źródło: Tynki, nr 4 (29) 2014
CZYTAJ WIĘCEJ
Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych przyjęta przez Sejm
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
Paszporty w Europie
Oferta dla tynkarzy
Ceny robót tynkarskich
Energooszczędność publicznie użyteczna
Ceny tynków akrylowych w ostatnim kwartale 2008 r.
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej
RAPORTY I ZESTAWIENIA
Raport o budowie domów w Polsce. Jakie budują Polacy?
Wyniki najnowszego "Raportu o budowie domów w Polsce" przygotow...
Wykonywanie tynków specjalnych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki moduł...
Raport specjalny: Ocieplenie domu
Zimowe miesiące to okres, w którym szczególnie docenimy dobrz...
Jakie są styropiany do ociepleń? Teoria, a praktyka
Wnikliwi inwestorzy często zadają pytanie, jaki styropian wybr...
Raport specjalny: Farby ścienne
Przemalowanie ścian na zupełnie nowy kolor to jeden z najprost...
Aktualna sytuacja i perspektywy branży budowlanej w Republice Kazachstanu
Opracowanie rynkowe sporządzone na zamówienie Wydziału Promoc...
Krucho z wiedzą wykonawców ociepleń o wymogach prawa budowlanego
Wyniki III fali badania TNS Pentor Poznań nt. rynku ociepleń w...
Więcej kleju w kleju? Negatywne wyniki. Nie tylko
7 próbek na 25 przebadanych klejów do styropianu nie spełnia ...
Jak brudzi się elewacja?
Materiałami najczęściej stosowanymi do wykonania wierzchniej ...
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Błędy w wykonawstwie prac ociepleniowych
Wskazówki dla wykonawców tynków maszynowych
Błędy wykonawcze tynków gipsowych
Tynki gipsowe - nowa jakość ścian i sufitów
Uwaga - czarny styropian!
Tynki maszynowe w okresie zimowym
Urządzenia do nakladania tynków
Szlachetna alternatywa
Nowoczesne tynkowanie
Wykonywanie tynków cienkowarstwowych
Ocieplanie wełną mineralną
Ocieplanie ścian budynku z cegły
Tynki cementowo-wapienne. Wykonanie i pielęgnacja
Przyczyny powstawania czarnych smug i przebarwień na powierzchni tynków gipsowych
Usuwanie wykwitów solnych z elewacji
Wysychanie tynków gipsowych
Inwazja kolorów
Błędy w ocieplaniu balkonów
Osuszanie z wilgoci technologicznej
Pielęgnacja i suszenie tynków gipsowych
JEGER - farby i efekty dekoracyjne do ścian
Eksploatacja maszyn tynkarskich
Polepszenie właściwości zapraw - recepty
Korozja biologiczna elewacji budynków
Tynki gliniane - trwałe i naturalne
Szkolenia dla branży tynkarskiej
Tynk dla wymagających inwestorów. Knauf MP 75L Diamant
Tapety z włókna szklanego
System urządzeń wspomagających pracę z płytami g-k
Idealnie gładka powierzchnia