Strona główna | SprzętAlternatywa dla rusztowań

Alternatywa dla rusztowań

Platformy towarowo-osobowe stanowią coraz częstszy element placu budowy w naszym kraju. Wpływ zachodniej kultury organizacyjnej, zaostrzające się przepisy bhp, a nade wszystko szybkość i komfort pracy, powodują, że więcej firm decyduje się na zakup lub wynajem tego typu urządzeń.

Masztowe platformy robocze Hek
Fot. TYNKI


Zalety korzystania z masztowych platform roboczych są oczywiste. Przede wszystkim szybko się je montuje i demontuje. Nie trzeba, tak jak przy standardowych rusztowaniach, obstawiać całego budynku, dzięki temu koszty wynajmu tego typu sprzętu są niższe. Wykorzystanie masztowych platform roboczych do prac ociepleniowych nie niszczy zieleni otaczającej remontowany budynek, co jest niewątpliwą ich zaletą. Wadą natomiast może być ograniczenie wykorzystania urządzeń do ścian pozbawionych balkonów, chyba, że typ balkonów umożliwia kotwienie do nich platformy roboczej.

Obecnie większość firm budowlanych decyduje się na wynajem sprzętu budowlanego, nie na jego zakup. Firmy wynajmujące sprzęt realizują usługi kompleksowo, zapewniając:
  • doradztwo techniczne – optymalny dobór rodzaju sprzętu;
  • dostawę urządzeń, ich montaż i demontaż;
  • przygotowanie oraz uczestnictwo w odbiorach UDT;
  • obsługę serwisową, konserwację oraz naprawy.
W Polsce jedną z największych i najbardziej popularnych wypożyczalni sprzętu budowlanego jest firma Ramirent. Na corocznej konwencji European Rental Association, która miała miejsce w Pradze 26 maja, firma Ramirent odebrała nagrodę „Wypożyczalnia Sprzętu Budowlanego 2009 roku” w kategorii „duże wypożyczalnie” („Rental Company of the Year – 10 Depots or More”). W konkursie wzięło udział ponad 4000 firm wynajmujących z całej Europy. Oferta firmy obejmuje wynajem m.in. urządzeń do transportu pionowego, takich jak: podesty robocze (jedno i dwumasztowe), transportowe oraz dźwigi osobowe i towarowe. Są to urządzenia takich producentów, jak: Hek, Scanclimber, Geda.

Podesty jednomasztowe dostępne w ofercie Ramirent wykorzystywane są do prac murarsko-tynkarskich i różnego rodzaju robót elewacyjnych. Urządzenia różnią się między sobą wysokością podnoszenia, udźwigiem, długościami podestów, a także koniecznością kotwienia lub nie. Jedno z urządzeń nie wymaga kotwienia do wysokości 20 m na zewnątrz budynku oraz aż do 30 m wewnątrz budynku. Jest to szczególnie ważne przy renowacji elewacji zabytkowych obiektów.

Podesty dwumasztowe wykorzystywane są do prac dociepleniowych oraz elewacyjnych głównie przy montażu fasad kamiennych, szklanych i aluminiowych. Duża platforma i ogromny udźwig (do 4000 kg) pozwalają na jednorazowy transport znacznych ilości materiałów. Przy dużych wysokościach minimalizuje to liczbę transportów pionowych i poprawia efektywność pracy grup elewacyjnych. System likwidacji wibracji pozwala na bezpieczny transport dużych paneli szklanych i płyt z naturalnego kamienia.


Prace wykończeniowe przy elewacji budynku mieszkalnego
Fot. TYNKI


Podesty towarowe wykorzystywane są do transportu materiałów na małych i średnich budowach. Urządzenia te poruszają się po jednym aluminiowym maszcie. Jedno z oferowanych urządzeń ma możliwość zamontowania w standardowym szybie windowym. Jest często wykorzystywane, gdy zachodzi konieczność transportu materiałów z garaży usytuowanych poniżej poziomu gruntu.

Podesty towarowo-osobowe dostępne w ofercie Ramirent wykorzystywane są do transportu materiałów i ludzi na małych i średnich budowach. Zaletą tych urządzeń jest możliwość transportu europalety lub palety płyt kartonowo-gipsowych (zależnie od urządzenia) bez konieczności ich przeładowywania.

Dźwigi towarowo-osobowe to urządzenia wykorzystywane głównie na budynkach o większej wysokości, o udźwigu od 1000 kg do 2 × 2000 kg. Urządzenia mają zadaszone i osiatkowane kabiny transportowe. Zarówno drzwi wejściowe, jak i wyjściowe posiadają wyłączniki krańcowe, co zapewnia bezpieczeństwo transportowanych osób.


Dźwigi towarowo-osobowe przy budowie obiektu biurowego
Fot. TYNKI


Na placu budowy jest wykorzystywanych wiele rozwiązań umożliwiających dostęp oraz prowadzenie prac na różnych poziomach budynku. Odpowiedni ich dobór w znaczny sposób wpływa na bezpieczeństwo pracy. Wszelkiego typu kładki, mostki, schody, schodnie, pomosty robocze powinny być wykonane w sposób gwarantujący przeniesienie wszelkiego typu obciążeń oraz powinny być wyposażone w balustrady, które w tym wypadku stanowią środek ochrony przed upadkiem.


Posadowienie platformy masztowej na podwoziu jezdnym
Fot. TYNKI


Należy jednak pamiętać, iż praca powinna być tak prowadzona, aby nie opierać się o poręcz i nie wychylać poza obrys pomostu roboczego. Jeżeli jednak zachodzi taka potrzeba należy użyć dodatkowych środków ochrony indywidualnej.

Wszystkie środki dostępu powinny być użytkowane zgodnie z dostarczonymi instrukcjami oraz ustawione na pewnym podłożu, gwarantując stabilną pracę. Niedozwolone jest stosowanie środków niesprawnych lub niezgodnie z przeznaczeniem.

W chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej zostaliśmy zobowiązani do spełnienia nowych dla naszego rynku norm i ustaleń obowiązujących w strukturach związku. Dla sporej części środków transportu pionowego najważniejszym wyznacznikiem jest Dyrektywa Maszynowa określająca zasady i przepisy użytkowania tego typu urządzeń. Jako że najnowsza Dyrektywa Maszynowa 2006/42/EG weszła w życie w dniu 29.12.2009 celem niniejszego artykułu jest pokazanie istotnych zmian w zakresie zabezpieczania miejsc załadunku i wyładunku przy wykorzystaniu platform towarowo-osobowych.

Z racji regularnie rosnącego rynku w całej Europie wciąż pojawiają się nowi producenci, jednak prym w zaawansowanej technologii wiedzie nadal grupa niemieckich wytwórców. Wzrastająca liczba platform towarowo-osobowych i różne, nie zawsze bezpieczne sposoby zabezpieczania wyjść na piętrach budynku, skłoniły Parlament Europejski i Radę UE do zmian w nowej Dyrektywie Maszynowej zasad dopuszczenia do użytkowania furt załadunkowo-wyładunkowych.

Zgodnie z najnowszymi wymaganiami wszystkie miejsca załadunku i rozładunku, w których występuje niebezpieczeństwo upadku z wysokości powyżej 2 m, należy zabezpieczyć elementami uniemożliwiającymi wypadnięcie i spadnięcie osób. Tego typu zabezpieczające elementy muszą od 29.12.2009 roku spełniać określone, sprecyzowane postanowienia nowej Dyrektywy Maszynowej 2006/42/EG, czyli:
  • posiadać trzyczęściowe zabezpieczenie boczne – poręcz główną, pośrednią i krawężnik;
  • posiadać mechanizm ryglujący główny otwierający furtę;
  • posiadać dodatkowe rygle uniemożliwiające w sposób łatwy otwieranie furty przy znajdującej się przy niej platformie transportowej.
W najnowocześniejszych rozwiązaniach spełniających wyżej wymienione wymagania, ruchome elementy furty mogą otwierać się zarówno na lewo jak i na prawo, co niezwykle ułatwia ich montaż. Można je stosować zarówno bezpośrednio, mocując do budynku, jak i w większości systemów rusztowaniowych do długości pola 3,1 m.


Kotwienie masztu do stropów balkonów
Fot. TYNKI


Furty załadunkowo-wyładunkowe mogą również być wyposażane w sterowanie umożliwiające automatyczne przywoływanie platformy na konkretny poziom i unieruchamiające pracę urządzenia w przypadku otwartych elementów zabezpieczających.

Wszystkie ruchome podesty robocze podlegają procedurom dozoru technicznego nadzorowanego przez Urząd Dozoru Technicznego, a operatorzy powinni posiadać stosowne uprawnienia.

Źródło: Tynki, nr 3 (8) 2010
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej