Wydajne mieszanie to podstawa pracy z tynkami
W swojej codziennej pracy malarze mają styczność z różnymi materiałami, takimi jak: tynki, masy szpachlowe, farby, kleje, lakiery, kleje zbrojone, glazury i dwuskładnikowe systemy powłok. Materiały te wymagają zazwyczaj różnych mieszadeł. W codziennej pracy użytkownicy zazwyczaj używają tego samego mieszadła do różnych materiałów. Rezultat: nieprawidłowo wymieszany materiał. Może to powodować m.in. konieczność poprawiania wykonanej pracy, generować dodatkowe koszty, a nawet prowadzić do powstania uszkodzeń. Szczególnie niekorzystna sytuacja: gwarancja producenta danego materiału może zostać unieważniona ze względu na niewłaściwe zastosowanie. Dla malarza zazwyczaj kończy się to niepotrzebnymi kosztami oraz ewentualnymi roszczeniami o odszkodowanie ze strony klienta końcowego. Takie ryzyko można łatwo wyeliminować wybierając odpowiednią mieszarkę, mieszadło oraz dobierając ustawienia zgodnie ze wskazaniami producenta materiału.
Decydujący czynnik: właściwe przygotowanie podłoża
Do prac, takich jak na przykład powlekanie podłóg przy użyciu żywicy epoksydowej lub PUR, używa się materiałów z dwóch składników. Podczas mieszania należy przestrzegać proporcji składników A i B oraz czasu określonego przez producenta, a także upewnić się, że oba składniki zostaną odpowiednio wymieszane. W przeciwnym razie w powłoce mogą pojawić się uszkodzenia i problemy z przyczepnością do podłoża. Podczas mieszania wskazane jest zapoznanie się z zaleceniami producenta składników zawartych w kartach produktu i ścisłe przestrzeganie proporcji oraz prędkości obrotowej mieszania. „Jeśli składniki są mieszane ze zbyt dużą prędkością, masa szybciej się nagrzewa. Przez to materiał zbyt szybko się utwardza, co spowoduje pogorszenie jego przyczepności do podłoża i skrócenie czasu na pracę” - wyjaśnia Stahl i kontynuuje: „W przypadku płynnych żywic zalecamy użycie tzw. mieszadła specjalnego, które umożliwia idealne wymieszanie obu składników”.
Stabilne masy szpachlowe i tynki do ścian
„Do mieszania ciężkich i lepkich materiałów, takich jak zaprawy i tynki, zalecamy mieszadło prawoskrętne z trzema spiralami. Wytwarza ono duże siły ścinające, które idealnie mieszają materiał od dołu do góry. Zapewnia to równomierne wymieszanie całego materiału” – mówi Stahl.
Do materiałów rzadkopłynnych
Do mieszania lakierów, klejów dyspersyjnych oraz materiałów rzadkopłynnych i farb zaleca się mieszadło lewoskrętne, przesuwające materiał z góry do dołu, które równocześnie zapobiega rozpryskiwaniu się materiału. Do materiałów płynnych nadaje się również mieszadło łukowe.
Samopoziomujące masy szpachlowe
Coraz częściej do podłóg używa się mas samopoziomujących, aby uzyskać jednolite podłoże do układania wykładzin, laminatów lub parkietów gotowych. Podczas nieprawidłowego mieszania mas samopoziomujących mogą powstać grudki. Oznacza to osadzanie się suchego materiału, często na dnie wiadra. Ponadto, stosując klasyczne, prawoskrętne mieszadło można wprowadzić zbyt wiele powietrza do materiału. Rezultat: materiał jest niejednorodny nawet po dłuższym mieszaniu. Prowadzi to do powstania miejscowych defektów, gdzie materiał pozostaje w formie sypkiej lub pęcherzyków powietrza na powierzchni, spowodowanych nadmierną ilością wprowadzanego powietrza. „Z tego powodu zaleca się stosowanie odpowiedniego mieszadła i zwracanie uwagi na prędkość i czas mieszania wskazane przez producenta. Do tego rodzaju pracy polecamy mieszadło specjalne, ponieważ jego kształt nie pozwala na dostawanie się powietrza do materiału, dzięki czemu powstaje jednorodna masa” – wyjaśnia Philipp Stahl.
Wszystko zależy od idealnej mieszarki
Do mieszania różnorodnych lekkich i średnich materiałów, zarówno płynnych, jak i stałych, Festool zaleca użycie mieszarki o mocy co najmniej 1200 W, z dwubiegową przekładnią i regulacją prędkości obrotowej. „Oprócz regulacji prędkości, nasze mieszarki mogą być indywidualnie i bardzo łatwo dostosowane do wzrostu użytkowania, dzięki opatentowanej regulacji wysokości ErgoFix. Umożliwia to pracę w naturalnej, wyprostowanej i oszczędnej pozycji bez zmęczenia. Adapter ErgoFix z klasycznym uchwytem M14 umożliwia szybką, beznarzędziową wymianę mieszadeł – jest to tak zwana funkcja FastFix” – wyjaśnia Stahl. Ciężkie, zwarte materiały należy mieszać na pierwszym biegu, ponieważ ze względu na wysoki moment obrotowy powstaje wtedy największa siła. Materiały płynne należy mieszać na drugim biegu, z odpowiednią prędkością obrotową (patrz zalecenia producenta). Jeśli używa się mieszarki o zbyt małej mocy, to bardzo trudno jest dokładnie wymieszać materiał, ponieważ brakującą moc trzeba zrekompensować przez wysiłek fizyczny. Podsumowując, odpowiednie mieszanie pozwala malarzom osiągnąć pożądany rezultat prac i uniknąć niepotrzebnych kłopotów oraz związanej z tym konieczności wprowadzania kosztownych poprawek.
Praca bez pyłu zaczyna się od mieszania
Firma Festool włączyła do zakresu dostawy każdej mieszarki odkurzacz MX. Dzięki niemu można mieszać bezpyłowo każdy materiał. Odsysanie MX jest po prostu przymocowane do krawędzi wiadra do mieszania. Po włączeniu odkurzacza pył znika w odkurzaczu, już w momencie wsypania mieszanego materiału. Oznacza to, że nie trzeba już zmagać się z gęstymi chmurami pyłu nawet podczas mieszania. Chroni to płuca użytkownika i umożliwia pozostawienie czystego miejsca pracy – bez wykonywania dodatkowych prac porządkowych.
Najważniejsze wskazówki
… zanim nabędziesz profesjonalny system mieszania, zastanów się dokładnie, jakie są wymogi do danego zastosowania i jakie materiały będą mieszane
… dopasuj mieszadło do materiału
… przestrzegaj zaleceń producenta
… dopasuj prędkość obrotową i przestrzegaj wymaganego czasu mieszania
Autorzy: Silvia Pirro – we współpracy z Philippem Stahlem (mistrz malarski i technik zastosowań w Festool)
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.festool.pl
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |