Strona główna | Aktualności"Marketing i obsługa klienta dla branży wykończeniowej" - nowa publikacja

"Marketing i obsługa klienta dla branży wykończeniowej" - nowa publikacja

Niektóre branże, choć wciąż nieliczne, mają swoje książki nt. marketingu. Niestety, do tej pory chyba nikt w formie książkowej nie pochylił się nad tą tematyką dla firm wykonawczych w branży remontowej. Aż do teraz: wydawnictwo pt. "Marketing usług i obsługa klienta w branży wykończeniowej. Podręcznik dla firm remontowych, handlowo-usługowych i architektów wnętrz" właśnie wszedł do sprzedaży.

"Uznałem, że warto. Wykończenia to bardzo rozdrobniona, lokalna działalność, choć już często objęta wsparciem producentów czy dystrybutorów materiałów do budowy i wykończenia wnętrz. Mimo tego wiedza dotycząca bardziej optymalnego świadczenia usług powinna też przyjść jeszcze z innej strony" - mówi Maciej Matczak z Usługowy.biz, wydawcy książki. "A ja mam taką własną misję - zależy mi, żeby usługodawcy byli wyedukowani i jak najbardziej profesjonalni, w końcu sam mam z nimi styczność jako klient" - śmieje się.

Dla kogo przeznaczona jest ta publikacja? Po pierwsze dla właścicieli oraz pracowników zajmujących się usługami, takimi jak remonty budynków i mieszkań, montaż instalacji elektrycznych, gazowych, hydraulicznych, systemów wentylacji, kominków itd. Po drugie dla architektów wnętrz. Po trzecie dla przedsiębiorstw oferujących artykuły wyposażenia (np. okna, rolety, meble na wymiar), gdzie istotny jest produkt (np. właśnie rolety), ale jednak ważną rolę odgrywa również sama usługa oraz proces obsługi, w tym przygotowanie oraz wykonanie projektu zgodnie z indywidualnymi potrzebami klienta oraz na czas. Książka może być interesująca również dla inżynierów i studentów oraz osób mających w inny sposób styczność z usługami wykończeniowymi.

Treść książki. "Marketingiem usług zajmuję się zawodowo już od kilkunastu lat - w tej dziedzinie dużą rolę odgrywają metody radzenia sobie z pewną negatywną cechą usług, jaką jest niematerialność. Jednym ze sposobów jest oczywiście sam proces obsługi prowadzony we właściwy sposób. I dlatego też ten element, choć przecież zawiera się już w pojęciu marketingu, otrzymał odrębne miejsce w tytule książki" - mówi Maciej Matczak.

W publikacji mowa jest także o kilku składnikach oferty firmy usługowej. Jest ich niedużo, ale na pewno więcej niż tylko produkt i cena, na które najczęściej zwraca się uwagę. O niektórych, takich jak rola personelu, bardzo często się zapomina w praktyce, a o innych, takich jak tzw. dowody materialne, usługodawcy nawet niekiedy w ogóle nie wiedzą.

O czym jeszcze można przeczytać? O roli komunikowania korzyści, często źle rozumianych przez przedsiębiorców, o konieczności edukacji klienta, a również o tym, w jaki sposób użytkownicy usług postrzegają jakość i co jest dla nich w niej podstawowe, najważniejsze. Także o budowaniu wizerunku lokalnej firmy, o podstawowych działaniach cenowych w usługach i o lojalności klientów.

Osobna część poświęcona jest różnym aspektom komunikacji czy też inaczej mówiąc, budowaniu komunikatu, który trafia do klienta. Tutaj można znaleźć opis kolejnych etapów wykonywania usługi, od umówienia aż po kontakty posprzedażne. Krótko opisane są różne typy klienta i podstawy wywierania wpływu. Szerzej poruszony jest temat narzędzi promocyjnych - promocji sprzedaży, marketingu bezpośredniego i specyfiki reklamy usług w lokalnych mass mediach.

Oprócz informacji nt. tych elementów "tradycyjnego" marketingu usług, w książce opisane są też podstawy marketingu internetowego oraz elementy odpowiedzialności prawnej usługodawcy wobec klienta (konsumenta oraz przedsiębiorcy). Kilka rozdziałów mówi o metodach pomiaru działań marketingowych.

"Nie jestem zwolennikiem prostego prezentowania rozwiązań, takich jak np. "kup sobie skórzaną teczkę i chodź z nią na spotkania z klientami", choć niewątpliwie w wielu wypadkach jest to dobry pomysł" - mówi Maciej Matczak. "Przede wszystkim zależy mi na wyjaśnieniu, jakie są oczekiwania klientów wobec usługi oraz mechanizmy marketingowe usług. Dopiero na bazie tej wiedzy proponuję wysnuwanie wniosków nt. konkretnych rozwiązań dla danego usługodawcy; najważniejsze jest jednak dla mnie to, by fachowiec zrozumiał, w jakim celu coś robi i jak jego pracę postrzega klient - wtedy też samemu łatwiej będzie zaproponować własne pomysły marketingowe, dopasowane do specyfiki swojej działalności, konkretnego lokalnego rynku, a nawet do własnych cech charakteru" - dodaje.

Konstrukcja książki. Proporcje treści dobrane są tak, by odpowiadały bieżącym potrzebom lokalnych firm w zakresie marketingu usług oraz oczywiście możliwościom dostarczania wiedzy dzięki takiemu narzędziu, jakim jest książka. Na każdy temat przeznaczone są dwie strony rozkładowe, stanowiące niewielkie rozdziały, a jeśli któryś temat wymaga większej objętości, opisany jest np. w dwóch rozdziałach. Po pierwsze - pozwoli to utrzymać większą uwagę Czytelnika (ciąg dalszy można przeczytać np. następnego dnia), a po drugie - narzuca autorom pewną dyscyplinę szanowania miejsca oraz czasu Czytelnika, bycia konkretnym i zwartym.

Dostępność publikacji. Książkę na razie można kupić w Internecie, na stronie www.usługowy.biz (można pisać z polskimi znakami bądź bez). Szeroka dystrybucja w księgarniach stacjonarnych nie jest przewidziana, aczkolwiek w miarę zainteresowania odbiorców być może publikacja pojawi się również w innych księgarniach internetowych.

Dla Czytelników mamy rabat na książkę zakupioną na www.usługowy.biz: 20% do końca lutego 2015; należy w formularzu zamówienia wpisać w odpowiednie pole kod rabatowy: 20luty15

Pytania. Czytelników i osoby zainteresowane tą tematyką oraz książką zachęcam do kontaktu: Maciej Matczak, info@uslugowy.biz, tel. 601 175 196.





DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej