Konstytucja Biznesu a rzeczywistość - wnioski BCC
Priorytetem rządu powinno być dopracowanie propozycji przepisów prawa w zapowiadanej Konstytucji Biznesu i uchwalenie takiego aktu prawnego. Bezpieczeństwo biznesu wymaga partnerskich relacji z organami państwa, opartych na zasadzie wzajemnego zaufania, wzajemnych praw i obowiązków. O skuteczności i faktycznej realizacji takiego celu przesądzi treść norm prawa, w tym podatkowego. Prawo stanowione z naruszeniem zasad poprawnej legislacji, bez rzeczywistych konsultacji z przedsiębiorcami, z niestarannie formułowanymi normami prawnymi tego celu nie zrealizuje. Uchwalone w ostatnim czasie przepisy podatkowe stoją w sprzeczności z zasadami deklarowanymi w Konstytucji Biznesu. BCC proponuje ich modyfikację.
BCC docenia determinację rządu w walce z oszustwami podatkowymi (Jednolity Plik Kontrolny, pakiet paliwowy, uszczelnianie przepisów podatkowych, odwrotne obciążenie w obrocie towarami wrażliwymi, np. metalami szlachetnymi, wyrobami stalowymi, elektroniką i inne), konieczne wydaje się jednak wyraźne rozdzielenie odpowiedzialności za podatki między oszustami (niska skuteczność organów państwa) i ich ofiarami. Stworzenie lub wzmocnienie w przepisach podatkowych, w szczególności w ustawie o podatku od towarów i usług, wielu instrumentów na użytek organów fiskalnych wzmagających ich opresyjność i utrwalających lub rozszerzających niepewność podatnika idzie w przeciwnym niż zasady Konstytucji Biznesu kierunku.
Przykładowo, dokonanie przez organ podatkowy zwrotu podatku VAT bez wydania decyzji, lecz po przeprowadzeniu przez ten organ czynności sprawdzających, albo kontroli podatkowej nie zakończonej decyzją podatkową, utwierdza podatnika w przekonaniu o prawidłowości rozliczeń z fiskusem. Tymczasem przepisy pozwalają na późniejsze kwestionowanie tego zwrotu i obciążenie podatnika nie tylko obowiązkiem zwrotu do urzędu skarbowego otrzymanej kwoty z odsetkami za zwłokę, ale też koniecznością zapłaty sankcji w wysokości 30% zwracanej kwoty podatku (w pewnych sytuacjach 100%).
Również zwiększenie zakresu uznania administracyjnego w stosowaniu prawa podatkowego (np. wykreślenie podatnika bez powiadomienia z urzędowego rejestru czynnych podatników VAT) pozostaje w sprzeczności z zasadą pewności wobec prawa i zaufania do państwa i prawa.
Klauzule antyabuzywne w podatkach dochodowych, uzależniające neutralność podatkową dokonywanych przez podatnika działań od "uzasadnionych przyczyn ekonomicznych" są wieloznaczne i niezrozumiałe. Natomiast w podatku VAT nie ma żadnych ograniczeń prawnych ani żadnych przesłanek dla stosowania klauzuli określonej w ustawie o VAT (art. 5a), zaś przedsiębiorca nie ma instrumentów ochrony przed nadużywaniem klauzuli przez organy podatkowe. Urzędnik będzie oceniał decyzje przedsiębiorcy pod kątem wyniku podatkowego, a nie biznesowego, gdy ten podejmie działania niosące oszczędności podatkowe np. w wyniku restrukturyzacji biznesu.
Marek Goliszewski
prezes BCC
przewodniczący Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
B.M. Polska gościła dystrybutorów
Fasada roku 2008
Nowa fabryka firmy Kreisel
Przeprowadzka Knaufa
Nowa linia do produkcji skalnej wełny Rockwool
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej
RAPORTY I ZESTAWIENIA
Raport o budowie domów w Polsce. Jakie budują Polacy?
Wyniki najnowszego "Raportu o budowie domów w Polsce" przygotow...
Wykonywanie tynków specjalnych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki moduł...
Raport specjalny: Ocieplenie domu
Zimowe miesiące to okres, w którym szczególnie docenimy dobrz...
Jakie są styropiany do ociepleń? Teoria, a praktyka
Wnikliwi inwestorzy często zadają pytanie, jaki styropian wybr...
Raport specjalny: Farby ścienne
Przemalowanie ścian na zupełnie nowy kolor to jeden z najprost...
Aktualna sytuacja i perspektywy branży budowlanej w Republice Kazachstanu
Opracowanie rynkowe sporządzone na zamówienie Wydziału Promoc...
Krucho z wiedzą wykonawców ociepleń o wymogach prawa budowlanego
Wyniki III fali badania TNS Pentor Poznań nt. rynku ociepleń w...
Więcej kleju w kleju? Negatywne wyniki. Nie tylko
7 próbek na 25 przebadanych klejów do styropianu nie spełnia ...
Jak brudzi się elewacja?
Materiałami najczęściej stosowanymi do wykonania wierzchniej ...
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Błędy w wykonawstwie prac ociepleniowych
Wskazówki dla wykonawców tynków maszynowych
Błędy wykonawcze tynków gipsowych
Tynki gipsowe - nowa jakość ścian i sufitów
Uwaga - czarny styropian!
Tynki maszynowe w okresie zimowym
Urządzenia do nakladania tynków
Szlachetna alternatywa
Nowoczesne tynkowanie
Wykonywanie tynków cienkowarstwowych
Ocieplanie wełną mineralną
Ocieplanie ścian budynku z cegły
Tynki cementowo-wapienne. Wykonanie i pielęgnacja
Przyczyny powstawania czarnych smug i przebarwień na powierzchni tynków gipsowych
Usuwanie wykwitów solnych z elewacji
Wysychanie tynków gipsowych
Inwazja kolorów
Błędy w ocieplaniu balkonów
Osuszanie z wilgoci technologicznej
Pielęgnacja i suszenie tynków gipsowych
JEGER - farby i efekty dekoracyjne do ścian
Eksploatacja maszyn tynkarskich
Polepszenie właściwości zapraw - recepty
Korozja biologiczna elewacji budynków
Tynki gliniane - trwałe i naturalne
Szkolenia dla branży tynkarskiej
Tynk dla wymagających inwestorów. Knauf MP 75L Diamant
Tapety z włókna szklanego
System urządzeń wspomagających pracę z płytami g-k
Idealnie gładka powierzchnia