Prawo zamówień publicznych - czyli dyktat najniższej ceny
Jedną z bolączek wykonawców biorących udział w przetargach jest dyktat najniższej ceny czy brak możliwości zmian w umowie w toku, nawet w przypadku nowych regulacji prawnych (art. 144 PZP1). Od 2007 r. to właśnie cena stała się dominującym kryterium przy wyborze oferenta. Obecnie 91% zamówień rozstrzyganych jest według tego kryterium, co stanowi wartość 131 mld zł.
To znacząca niegospodarność, na którą nie może pozwolić sobie budżet państwa. Problem zamówień publicznych dostrzegają i od dawna poruszają polscy przedsiębiorcy, liczni eksperci oraz co ciekawe także zamawiający. Kiedy zauważy go także ustawodawca? Ile jeszcze Państwo Polskie kosztować będą błędy w zamówieniach publicznych?
Nieskuteczne przepisy a budżet państwa
Wartość polskiego rynku zamówień publicznych w 2011 r. osiągnęła ponad 144 mld zł2. Oczywistym wydaje się być, że tak dużymi środkami trzeba umiejętnie dysponować. W teorii niewłaściwym zachowaniom w przetargach publicznych ma zapobiegać Ustawa Prawo zamówień publicznych - system stworzony przez ustawodawcę i regulujący sposób realizacji zamówień finansowanych przez jednostki publiczne. Z ekonomicznego punktu widzenia zapewniający także efektywne i jak najlepsze wykorzystywanie państwowych środków. Ustawa, która ma za zadanie zagwarantować wykonawcom, że wybór oferty będzie odbywał się w oparciu o kryteria merytoryczne, eliminując tym samym osobiste preferencje zamawiającego.
Studnia bez dna
Teoria teorią, ale co z praktyką? Źle wykonane realizacje, które dokańcza inny wykonawca za odpowiednio wysoką cenę ze względu na presję czasu, wykluczanie najlepszych firm z rynku, upadłości i poszerzanie się szarej strefy - tak właśnie przedstawia się rzeczywistość. Obowiązujący w zamówieniach publicznych dyktat najniższej ceny, nieuwzględnianie w SIWZ możliwości renegocjacji zawartej umowy w przypadku zmian prawa i tym samym przenoszenie ciężarów finansowych decyzji legislacyjnych rządu na przedsiębiorców oraz zbyt rygorystyczne wytyczne organów kontroli - to wszystko ma wpływ na gigantyczne straty w budżecie państwa! Czy Polskę naprawdę stać na taką rozrzutność?
Dlaczego jakość, stosowane technologie czy też terminowość schodzą na plan dalszy? Przecież konsekwencje takiego postępowania są katastrofalne w skutkach dla państwa i nas - Polaków! Powszechnie panujące praktyki w prawie zamówień publicznych doprowadzają do skrajnych sytuacji, w których to wykonawca zobligowany jest do przedstawienia oferty najtańszej i którego ochrona interesów w toku jest nagminnie łamana. Takie działania zmniejszają konkurencyjność firm i wpływają na wzrost bezrobocia.
Jak zauważa Marek Kowalski, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Czystości oraz członek rady głównej PKPP Lewiatan: "Pomóc może jedynie jak najszybsze wdrożenie zapisów art. 91 ust. 2 PZP3 w praktykę wszystkich realizowanych procedur przetargowych i nie ograniczanie katalogu kryteriów wyboru wykonawcy tylko do ceny. Należy zrozumieć, że dyktat najniższej ceny prowadzi do skrajnych sytuacji - skutkuje bowiem wykluczaniem z rynku doświadczonych i rzetelnych wykonawców oraz niską jakością realizowanych umów. Zmiany wymaga również art. 144 PZP. Stałe zmniejszanie budżetu przedsiębiorcy już w czasie trwania zamówienia powoduje zwalnianie części pracowników, przesuwanie pozostałych na umowy zlecenia czy wręcz odstąpienie wykonawcy od wykonania zamówienia, a niejednokrotnie ogłoszenie upadłości firmy. Straty z tego tytułu dla budżetu państwa są ogromne! Aby temu zapobiec, przedsiębiorcy postulują, aby art. 144 ustawy o zamówieniach publicznych został znowelizowany i zakładał obligatoryjne dostosowanie warunków umowy do wchodzących w życie aktów ustawodawczych i rozporządzeń. Dopuszczenie możliwości zmian wynikających z nowych regulacji prawnych, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, pozytywnie wpłynęłoby na sytuację rynku zamówień publicznych. Korzyści dostrzegliby zarówno przedsiębiorcy, pracownicy, zamawiający, jak i państwo".
Podjęcie jak najszybszych działań zmierzających do konstruktywnej nowelizacji Ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wdrożenia dobrych praktyk w tym sektorze wpłynie nie tylko na poprawę funkcjonowania rynku, ale także pozwoli powstrzymać rosnącą falę bezrobocia oraz zmniejszyć straty finansowe państwa.
1 Art. 144. 1. Ustawy o zamówieniach publicznych zakazuje istotnych zmian postanowień umowy o wykonanie zamówienia publicznego w czasie jej trwania, chyba że Zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Jednak w praktyce Zamawiający nie zakłada przesłanek do zmiany warunków umowy. Wybiera model przetargu, w którym nie przewiduje w SIWZ żadnych aktualizacji umowy, nawet tak oczywistych jak skutki zmian prawa podnoszącego stawki ZUS, podatku VAT czy minimalnej płacy krajowej.
2 Wartość polskiego rynku zamówień publicznych, Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2011 roku, str. 24, link.
3 Art. 91. 1. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 2. Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.
Źródło: PKPP Lewiatan
Grafika: www.sxc.hu
Grafika: www.sxc.hu
CZYTAJ WIĘCEJ
Jak zmieni się prawo budowlane?
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
B.M. Polska gościła dystrybutorów
Fasada roku 2008
Nowa fabryka firmy Kreisel
Przeprowadzka Knaufa
Nowa linia do produkcji skalnej wełny Rockwool
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej
RAPORTY I ZESTAWIENIA
Raport o budowie domów w Polsce. Jakie budują Polacy?
Wyniki najnowszego "Raportu o budowie domów w Polsce" przygotow...
Wykonywanie tynków specjalnych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki moduł...
Raport specjalny: Ocieplenie domu
Zimowe miesiące to okres, w którym szczególnie docenimy dobrz...
Jakie są styropiany do ociepleń? Teoria, a praktyka
Wnikliwi inwestorzy często zadają pytanie, jaki styropian wybr...
Raport specjalny: Farby ścienne
Przemalowanie ścian na zupełnie nowy kolor to jeden z najprost...
Aktualna sytuacja i perspektywy branży budowlanej w Republice Kazachstanu
Opracowanie rynkowe sporządzone na zamówienie Wydziału Promoc...
Krucho z wiedzą wykonawców ociepleń o wymogach prawa budowlanego
Wyniki III fali badania TNS Pentor Poznań nt. rynku ociepleń w...
Więcej kleju w kleju? Negatywne wyniki. Nie tylko
7 próbek na 25 przebadanych klejów do styropianu nie spełnia ...
Jak brudzi się elewacja?
Materiałami najczęściej stosowanymi do wykonania wierzchniej ...
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Błędy w wykonawstwie prac ociepleniowych
Wskazówki dla wykonawców tynków maszynowych
Błędy wykonawcze tynków gipsowych
Tynki gipsowe - nowa jakość ścian i sufitów
Uwaga - czarny styropian!
Tynki maszynowe w okresie zimowym
Urządzenia do nakladania tynków
Szlachetna alternatywa
Nowoczesne tynkowanie
Wykonywanie tynków cienkowarstwowych
Ocieplanie wełną mineralną
Tynki cementowo-wapienne. Wykonanie i pielęgnacja
Ocieplanie ścian budynku z cegły
Przyczyny powstawania czarnych smug i przebarwień na powierzchni tynków gipsowych
Usuwanie wykwitów solnych z elewacji
Wysychanie tynków gipsowych
Inwazja kolorów
Błędy w ocieplaniu balkonów
Osuszanie z wilgoci technologicznej
Pielęgnacja i suszenie tynków gipsowych
JEGER - farby i efekty dekoracyjne do ścian
Eksploatacja maszyn tynkarskich
Polepszenie właściwości zapraw - recepty
Korozja biologiczna elewacji budynków
Tynki gliniane - trwałe i naturalne
Szkolenia dla branży tynkarskiej
Tynk dla wymagających inwestorów. Knauf MP 75L Diamant
Tapety z włókna szklanego
System urządzeń wspomagających pracę z płytami g-k
Idealnie gładka powierzchnia