Strona główna | ProduktyZłocista ochra kolorem roku 2016 według marki Dulux

Złocista ochra kolorem roku 2016 według marki Dulux

Nadchodzący rok upłynie nam pod znakiem wyrafinowanych, ciepłych barw, wśród których wyróżnia się złocista ochra, okrzyknięta kolorem roku 2016. Odcienie stanowiące dopełnienie palety, symbolizują sprzeczności, odwołują się do tradycji, bez której nie sposób projektować przyszłości.

Każdego roku Globalne Centrum Estetyczne AkzoNobel, właściciel marki Dulux, zaprasza grupę międzynarodowych ekspertów, wśród których znajdują się m.in. tzw trend watchers z całego świata i z różnych dziedzin wzornictwa. Dyskutują oni na temat światowych zmian społecznych i tego, co aktualnie istotne w trendach wnętrzarskich, modowych. Starają się uchwycić nastrój chwili i wyłowić te tendencje, które w długim czasie będą miały największy wpływ na konsumenta. W ten sposób powstają trendy Colour Futures.

W tym roku kolorystycznie znaleźliśmy się w interesującym punkcie, gdzie tradycja spotyka się z innowacją. Starcie sprzecznych poglądów i opinii nigdy nie było tak istotne jak obecnie. Urządzenia mobilne i nowoczesne wynalazki stały się już nieodłączną częścią naszego życia, a jednocześnie tęsknimy do przeszłości, zdajemy sobie sprawę, że nie sposób planować przyszłości bez czerpania inspiracji z tradycji. Ten dualizm będzie dominującym trendem 2016 roku.


Obowiązująca w najbliższym roku paleta zawiera barwy przytłumione, wyrafinowane, skoncentrowane na delikatnych, stonowanych odcieniach. Intensywne kolory odeszły od barw podstawowych w stronę czegoś bardziej intrygującego, wyrafinowanego. Nie myślimy zatem o pomarańczy, ale o koralu, kolor żółty został zastąpiony przez złocistą ochrę (F1.34.58), a niebieski - przez ciemny granat. To paleta jednocześnie przyjazna i zawierająca tajemnicę. Pełne prostoty pastele ustąpiły miejsca wielowymiarowym, nieoczywistym kolorom świtu, czerwieni, szarości, feerii barw ujętej w ascetyczne czarne lub białe ramy.

Żyjemy w głośnych i zatłoczonych miastach, gdzie rzadko dane jest nam zanurzyć się w absolutnej ciemności. Czasem musimy uciec z budynków z betonu, metalu i szkła na łono natury, stanąć bosą stopą na trawie i spojrzeć na metropolię z pewnego dystansu. Łapiemy wówczas dystans i wychodzimy poza ramy naszego, na co dzień uporządkowanego, życia. Korzystamy z nowinek technologicznych, a jednak przyjemność sprawia nam sięgnięcie po tradycyjną papierową książkę czy odręczne pisanie piórem. To wszystko zawiera się w przeciwieństwach: Dziedzictwo - Przyszłość, Ciemność - Światło, Ramy - Ucieczka, Słowa - Obrazy.


Dziedzictwo i Przyszłość

Globalne marki nie tylko nie odcinają się od swojej tradycji, ale wręcz ją eksponują, chociażby z dumą nawiązując do swoich projektów sprzed lat. Prezentacja własnego dziedzictwa zapewnia im autentyczność i wiarygodność, których nie sposób sfałszować. Firmy czerpią natchnienie z przeszłości, co daje pewność siebie niezbędną do kolejnych działań. Gdy przełożymy to na paletę kolorów, odzwierciedleniem bogatego dziedzictwa będą odcienie czerwieni.

Słowa i Obrazy


Coraz częściej komunikujemy się wyłącznie przez obrazy. Żyjemy w epoce przesytu wizualnego - nasze życie jest uwieczniane na zdjęciach i filmach i obnażane w serwisach społecznościowych. Czy nadal aktualne jest stwierdzenie, że obraz wart jest tysiąca słów? Obecnie właśnie słowa musimy ocalać od degradacji, przywrócić im należne miejsce w naszej rzeczywistości. Miejsca dla słów jest coraz mniej, przez co zyskują one na znaczeniu. W trendzie Duluxa przywołujemy je atramentowym błękitem i szarością grafitu ołówka.


Ciemność i Światło

W trendach na 2016 rok istotne miejsce zajmuje ciemność. Badania dowiodły, że ważny jest odpoczynek, regeneracja bez destrukcyjnego wpływu światła. Potrzebujemy ciemności także po to, aby widzieć nocą gwiazdy. Odcienie z tej palety Duluxa przywołują na myśl barwy, jakie widzimy o zmierzchu daleko od oświetlonych miast czy o świcie podczas tak zwanej "złotej godziny". Są to granaty, także wpadające w czerń czy turkus, ale także złoto wschodu słońca.
 
Ramy i Ucieczka

Coraz więcej ludzi decyduje się na "ucieczkę poza ramy", która pozwala odnaleźć się we współczesnym świecie, jest receptą na unifikację, która sprawia, że mieszkamy w takich samych mieszkaniach, nosimy te same ubrania z sieciówek, a nasze miejsca pracy są bardzo podobne. Ludzie żyjący nowocześnie i po miejsku tęsknią za kontrolowanym chaosem, który pozwoli im co jakiś czas oderwać się od porządku dnia codziennego. Stąd np. zainteresowanie warsztatami rękodzielniczymi wśród pracowników korporacji - chodzi o samodzielne stworzenie czegoś namacalnego, często przedmiotu, który normalnie kupujemy w galerii handlowej, nie znając jego pomysłodawcy ani historii powstania. Kolory z tej palety są więc żywe i radosne, a jednocześnie "powstrzymywane" przez czarno-białe ramy.

Źródło i zdjęcie: Dulux

CZYTAJ WIĘCEJ

"Paradise Found" - Kolor Roku 2016 według firmy PPG
Marka Benjamin Moore prezentuje kolekcję farb Color Trends 2016
Śnieżka prezentuje trendy kolorystyczne na 2016 rok
Baumit prezentuje Katalog Produktów 2016
3 pomysły na oryginalny kolor w salonie - poznaj trendy w roku 2016



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej