Strona główna | RynekRok 2017 lepszy dla rynku materiałów budowlanych?

Rok 2017 lepszy dla rynku materiałów budowlanych?

Ubiegły rok nie był zbyt łaskawy dla branży materiałów budowlanych i w jego kontekście trudno mówić o jej dynamicznym rozwoju. Jedynie w budownictwie mieszkaniowym widać było duże wzrosty. Jednak z uwagi na fakt, że obiekty te oddawane są w stanie deweloperskim, zakres materiałów niezbędnych do ich realizacji jest dosyć wąski. Co to oznacza dla dostawców?
Zgodnie z danymi GUS, w 2016 roku branża budowlana skurczyła się prawie o 13 procent. Było to spowodowane sytuacją polityczną w kraju, samorządy praktycznie zaniechały wydatków, zabrakło też absorpcji funduszy unijnych. Dodatkowo można było zauważyć znaczny spadek liczby wznoszonych obiektów przemysłowych, handlowych i infrastrukturalnych.

Firmy działające na rynku próbują radzić sobie poprzez rozwijanie innych kanałów sprzedaży. Dla przykładu SIG, wiodąca międzynarodowa spółka  działająca w sektorze dostaw materiałów budowlanych, zwiększała sprzedaż produktów wentylacyjnych, lamp oraz produktów specjalistycznych, takich jak zabezpieczenia ogniowe i nowoczesne systemy izolacji przemysłowych.

Staramy się jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej być partnerem, u którego można zaopatrzyć się we wszystkie produkty z danej branży i który ma w swojej ofercie nowoczesne technologie oraz lepszy serwis. Przewagę zdobyliśmy poprzez wprowadzenie do obsługi aut samorozładowawczych. Dodatkowo uruchomiliśmy także nowy kanał sprzedaży e-commerce. W 2017 roku liczymy na większą konkurencyjność oferowanych przez nas produktów. Zakładamy, że uruchomiona właśnie platforma do zakupów online da nam możliwość obsługi nowych klientów – zaznacza Marcin Szczygieł, Prezes Zarządu SIG.

Spółka SIG zamknęła rok 2016 sprzedażą na poziomie większym o kilka procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Na tle całej branży, udało się zdobyć dodatkowe udziały w rynku. Ze względu na kurczący się rynek widoczna była mocna presja marżowa.

Nasz wynik za rok 2016, pomimo wyższej sprzedaży, był nieco niższy niż w roku 2015. Osiągnęliśmy za to znaczne postępy w zakresie usprawnień organizacyjnych, głównie w przebudowie łańcucha dostaw. Jako firma specjalistyczna, utrzymaliśmy wolumen sprzedaży, niestety spadek rentowności dotyczy wszystkich podmiotów w dystrybucji. Brak wolumenu sprzedaży może działać bardziej destruktywnie na finanse przedsiębiorstw niż kiedyś, a mali gracze mogą kompletnie wypaść z rynku – dodaje Marcin Szczygieł.

Nie przewidujemy, aby w pierwszej połowie 2017 nastąpiła poprawa koniunktury, ale mocno wierzymy, że w III i IV kwartale czeka nas przyspieszenie. Oznacza to, że obecny rok nie powinien być dla budowlanki gorszy niż ubiegły. Jakkolwiek dwa ostatnie lata pokazały, że sytuacja jest trudna do prognozowania. Rok 2015, z którym niezwiązany był duży optymizm, gdyż dotacje unijne miały dopiero wejść w życie, okazał się bardzo dobrym. Rok 2016, wobec którego były większe oczekiwania, a rozbudzone apetyty po 2015 okazały się złudne, należał do bardzo przeciętnych – podsumowuje Marcin Szczygieł.


Spółka SIG w 2016 roku dostarczyła materiały budowlane m.in. do takich inwestycji jak Wieżowiec Baltic Tower w Poznaniu, Lotnisko Chopina w Warszawie, Stadion Olimpijski we Wrocławiu, Świątynia Opatrzności Bożej w Warszawie, Wieżowiec Złota 44 w Warszawie, Centralny Ośrodek Sportu w Zakopanem, Kompleks biurowy A4 Business Park w Katowicach oraz Aula Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.

SIG to wiodąca, międzynarodowa firma, od ponad 20 lat obecna na polskim rynku w sektorze dostaw materiałów budowlanych. Posiada wyspecjalizowane jednostki do wielopłaszczyznowych działań: indywidualni i instytucjonalni odbiorcy, obsługa zarówno małych obiektów (domów jednorodzinnych), jak i potężnych inwestycji (centra handlowe, lotniska). Stanowi część międzynarodowego koncernu z siedzibą w Wielkiej Brytanii, istniejącego od 60 lat i notowanego na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecna w 15 krajach Europy, tworzy rozległą sieć około 800 oddziałów handlowych, w tym 50 oddziałów w Polsce.

Źródło: Tynki, nr 1–2 (39) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej