Strona główna | RynekRynek chemii budowlanej w Polsce

Rynek chemii budowlanej w Polsce

Utrzymujący się na wysokim poziomie Indeks Koniunktury Budowlanej PMR dla branży chemii budowlanej oraz brak oznak znaczącego spowolnienia w budownictwie mieszkaniowym wskazuje na to, że rok 2017 będzie kolejnym bardzo dobrym rokiem dla wiodących producentów chemii budowlanej. Rynek ten staje się jednak coraz trudniejszym jeżeli chodzi o możliwość zaistnienia na nim nowych marek.
Jak wynika z badania wśród kilkuset firm remontowo-budowlanych przeprowadzonego na potrzeby raportu „Rynek chemii budowlanej w Polsce 2017 − Prognozy rozwoju na lata 2017-2022”, pomimo dynamicznego rozwoju budownictwa mieszkaniowego i utrzymującej się korzystnej sytuacji rynkowej, sektor chemii budowlanej w Polsce w coraz większym stopniu staje się rynkiem zdominowanym przez kilku czołowych producentów.

Przywiązanie firm wykonawczych do jednej sprawdzonej marki najbardziej widoczne jest w segmentach tynków gipsowych (zdominowanych przez markę Knauf) oraz wylewek anhydrytowych (najczęściej stosowane marki to Atlas i Mapei), w których aż dwie trzecie firn wykonawczych deklaruje używanie jednej sprawdzonej marki.


Wysokie przywiązanie wykonawców do jednej marki (na poziomie blisko 50%) widoczne jest także w segmencie wylewek cementowych. Firmy lojalne jednej marce najczęściej wybierały produkty Mapei bądź Atlas. Przywiązanie do jednej marki nieco bardziej powszechne jest wśród firm realizujących prace dla klientów indywidualnych.

Także w przypadku klejów do płytek blisko połowa wykonawców korzysta wyłącznie z produktów od jednego, sprawdzonego producenta. Wykonawcy lojalni tylko jednej marce sięgają najczęściej po produkty marki Mapei oraz, w mniejszym stopniu, marki Atlas. Co ciekawe, w najnowszej edycji badania wszystkie czołowe marki odnotowały mniejszą liczbę wskazań w stosunku do analogicznego badania sprzed roku, co jest efektem mniejszej dywersyfikacji marek wśród firm wykonawczych.


Spośród badanych kategorii produktowych, największą dywersyfikacją produktową charakteryzuje się segment systemów ociepleń, w przypadku którego stosunkowo rzadko ma miejsce przywiązanie wykonawcy tylko do jednej marki (29% wskazań). Co ważne, firmy realizujące zlecenia dla klientów instytucjonalnych deklarują korzystanie z produktów większej liczby producentów – blisko połowa firm w 2016 r. korzystała z co najmniej trzech różnych marek systemów ociepleń.

Jednym z kluczowych powodów rosnącego przywiązania wykonawców do jednej tylko marki są programy lojalnościowe prowadzone przez głównych producentów. Od kilku już lat co trzecia firma remontowo-budowlana deklaruje korzystanie z tego typu programów. Najczęściej na korzystnie z programów partnerskich wskazywały przedsiębiorstwa zatrudniające od 6 do 9 pracowników. Najbardziej popularne programy lojalnościowe prowadzą firmy Mapei oraz Atlas.


Źródło: Tynki, nr 1–2 (39) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Dobry materiał izolacyjny? 5 pytań, na które wykonawca musi znać odpowiedź

Remont starego domu czy budowa nowego - w obu przypadkach niezbędna jest kompleksowa termomodernizacja. Wykonawca musi wówczas podjąć kilka kluczowych decyzji. Jaki materiał wybrać do ocieplenia? Kiedy przeprowadzić prace? Na co zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy, które rozwiązania są najlepsze. Czytaj więcej