Szóste paliwo - kampania społeczna ROCKWOOL Polska
Celem kampanii organizowanej przez firmę ROCKWOOL Polska jest zwrócenie uwagi inwestorom indywidualnym na aspekty związane z oszczędnością energii w budynkach. Dotyczy to przede wszystkim kwestii ogrzewania, które jest odpowiedzialne za blisko 80% konsumpcji energii w budynkach jednorodzinnych.
Energia to dzisiaj jeden z najbardziej pożądanych towarów na rynku. W obliczu rosnącego zapotrzebowania coraz większy nacisk kładzie się na oszczędność energii, m.in. poprzez redukcję strat ciepła. Tzw. szóste paliwo to powszechnie dostępny, czysty i bezpieczny sposób na poprawę bilansu energetycznego Polski.
Ponad 40% energii zużywa się w Polsce w budynkach - w tym 34% w budynkach mieszkalnych. Aż 70% tej wartości to koszty ogrzewania. Niestety społeczeństwo nie ma powszechnego dostępu do informacji, jak przekuć tę wiedzę w praktyczną korzyść: oszczędzać bez konieczności "zaciskania pasa" czy też rezygnowania z innych potrzeb.
W zakresie projektowania, 89% inwestorów zwraca uwagę na koszty inwestycji. Tendencja do cięcia kosztów na etapie budowy to jedna z poważniejszych barier dla budownictwa efektywnego energetycznie. Jednocześnie aż 63% inwestorów przyznaje, że bardzo istotne są także późniejsze koszty eksploatacji obiektu. W tym miejscu pojawia się kolejna przeszkoda na drodze mądrego oszczędzania: niedostateczna wiedza o trwałych i długofalowych korzyściach ekonomicznych, która skutkuje brakiem programów wsparcia ze strony państwa.
Budowanie w podwyższonym standardzie energetycznym to w rzeczywistości inwestycja. Przy ogrzewaniu gazem, koszt dodatkowej izolacji zwraca się po około 7,5 latach. Przy energii pozyskiwanej z węgla, całkowity zwrot poniesionych kosztów następuje po upływie 10-11 lat. Biorąc pod uwagę średni okres eksploatacji budynku przekraczający 30 lat, korzyści są oczywiste.
Dom energooszczędny. Fot. ROCKWOOL
Tak jak w większości dziedzin, kluczowa jest edukacja. Bez przemyślanej strategii informowania o powszechnie dostępnych rozwiązaniach i bez systemów wsparcia ze strony państwa, trudno liczyć na istotne zmiany. W raportach wydanych w trakcie pierwszego etapu prowadzonej przez firmę ROCKWOOL kampanii Szóste paliwo znaleźć można szereg informacji i danych, które pozwalają lepiej zrozumieć korzyści budownictwa efektywnego energetycznie. Wchodząca właśnie w drugi etap kampania ma na celu wskazać, jak niewiele potrzeba, by zmienić realia polskiego budownictwa, stosując mądre oszczędzanie.
Kampania Szóste paliwo w nowej odsłonie
Ponieważ Unia Europejska zobowiązała się do 2020 roku zwiększyć efektywność energetyczną o 20% oraz zwiększyć udział wykorzystania energii odnawialnej do 20% (w porównaniu z poziomem z 1990r.), energochłonność w Polsce również musi zostać odpowiednio zredukowana. Zmniejszenie zapotrzebowania na energię w sektorze budynków może się do tego bardzo przyczynić: aż 31,9% jej zużycia w Polsce przypada na gospodarstwa domowe (28,8% przemysł, 22,3% transport, 17% handel i usługi).
Do wsparcia drugiego etapu kampanii Szóste paliwo ROCKWOOL zaprosił ekspertów Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Politechniki Łódzkiej, jak również ekspertów z BuildDesk oraz ROCKWOOL Energy Design Center.
Drugi etap kampanii będzie składał się z kilku elementów: swoje działania skoncentruje między innymi na młodych projektantach, przyszłych budowlańcach i inżynierach, czyli dzisiejszych studentach i uczniach. W ramach Young Experts Program realizowane będą wykłady i ćwiczenia przybliżające praktyczne aspekty budownictwa efektywnego energetycznie, auditingu i optymalizacji energetycznej, itp.
Kampania dostarczy także wiedzy i rozwiązań projektantom, architektom, wykonawcom oraz inwestorom w kontekście Standardu ROCKWOOL - optymalnie dobranych rozwiązań, które pozwalają zmniejszyć rachunki za ogrzewanie. W tym celu wdrożone zostaną również nowoczesne narzędzia, takie jak m.in. OptiHouse, pozwalające na optymalizację energetyczną i ekonomiczną budynku.
O ile pierwszy etap kampanii skupiał się na opracowanie raportów dotyczących efektywności energetycznej w Polsce, o tyle drugi skoncentruje się na analizie i studium przypadków rzeczywistych obiektów efektywnych pod względem energetycznym i ekonomicznym.
Źródło i zdjęcia: ROCKWOOL Polska
CZYTAJ WIĘCEJ
Rockwool organizuje konkurs dla architektów i projektantów
Mobilne Centrum Szkoleniowe ROCKWOOL RoadShow 2013
Akcja Kooperacja ROCKWOOL
ROCKWOOL ECOROCK FF - systemowo o ciepłych fasadach
Trwa kampania "Szóste paliwo"
20 lat produkcji ROCKWOOL w Polsce
Konkurs Multi EKO Dom - więcej czasu na ekonomiczny projekt
Program OptiHouse - narzędzie on-line do wyliczania rachunków za ogrzewanie
Akcja Kooperacja ROCKWOOL wyróżniona w konkursie Golden Arrow
ROCKWOOL zainwestował w Polsce kolejne 100 mln złotych
Kampania społeczna "Szóste paliwo" w konkursie Unii Europejskiej
Konkurs Multi EKO Dom - ostatni dzwonek na składanie prac konkursowych
Rockwool Polska: konkurs Multi EKO Dom zakończony!
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |
ZOBACZ TAKŻE
B.M. Polska gościła dystrybutorów
Fasada roku 2008
Nowa fabryka firmy Kreisel
Przeprowadzka Knaufa
Nowa linia do produkcji skalnej wełny Rockwool
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej
RAPORTY I ZESTAWIENIA
Raport o budowie domów w Polsce. Jakie budują Polacy?
Wyniki najnowszego "Raportu o budowie domów w Polsce" przygotow...
Wykonywanie tynków specjalnych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki moduł...
Raport specjalny: Ocieplenie domu
Zimowe miesiące to okres, w którym szczególnie docenimy dobrz...
Jakie są styropiany do ociepleń? Teoria, a praktyka
Wnikliwi inwestorzy często zadają pytanie, jaki styropian wybr...
Raport specjalny: Farby ścienne
Przemalowanie ścian na zupełnie nowy kolor to jeden z najprost...
Aktualna sytuacja i perspektywy branży budowlanej w Republice Kazachstanu
Opracowanie rynkowe sporządzone na zamówienie Wydziału Promoc...
Krucho z wiedzą wykonawców ociepleń o wymogach prawa budowlanego
Wyniki III fali badania TNS Pentor Poznań nt. rynku ociepleń w...
Więcej kleju w kleju? Negatywne wyniki. Nie tylko
7 próbek na 25 przebadanych klejów do styropianu nie spełnia ...
Jak brudzi się elewacja?
Materiałami najczęściej stosowanymi do wykonania wierzchniej ...
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Błędy w wykonawstwie prac ociepleniowych
Wskazówki dla wykonawców tynków maszynowych
Błędy wykonawcze tynków gipsowych
Tynki gipsowe - nowa jakość ścian i sufitów
Uwaga - czarny styropian!
Tynki maszynowe w okresie zimowym
Urządzenia do nakladania tynków
Szlachetna alternatywa
Nowoczesne tynkowanie
Wykonywanie tynków cienkowarstwowych
Ocieplanie wełną mineralną
Tynki cementowo-wapienne. Wykonanie i pielęgnacja
Ocieplanie ścian budynku z cegły
Przyczyny powstawania czarnych smug i przebarwień na powierzchni tynków gipsowych
Usuwanie wykwitów solnych z elewacji
Wysychanie tynków gipsowych
Inwazja kolorów
Błędy w ocieplaniu balkonów
Osuszanie z wilgoci technologicznej
Pielęgnacja i suszenie tynków gipsowych
JEGER - farby i efekty dekoracyjne do ścian
Eksploatacja maszyn tynkarskich
Polepszenie właściwości zapraw - recepty
Korozja biologiczna elewacji budynków
Tynki gliniane - trwałe i naturalne
Szkolenia dla branży tynkarskiej
Tynk dla wymagających inwestorów. Knauf MP 75L Diamant
Tapety z włókna szklanego
System urządzeń wspomagających pracę z płytami g-k
Idealnie gładka powierzchnia