Strona główna | RealizacjeRenowacja Zamku Królewskiego

Renowacja Zamku Królewskiego

Wiosną 2013 r. zakończyła się renowacja elewacji wschodniej (od strony Wisły) Zamku Królewskiego w Warszawie. Wykonane badania konserwatorskie pozwoliły odtworzyć historyczną kolorystykę z czasów króla Stanisława Augusta, znaną z obrazu Canaletta. Przy renowacji elewacji wykorzystano farby zolowo-krzemianowe systemu Keim Soldalit.

Fot. A. Karolczak

24 maja 2013 r. odbyła się uroczysta prezentacja i iluminacja odnowionej elewacji wschodniej Zamku Królewskiego w Warszawie zatytułowana „Rozświetlamy panoramę Warszawy”. Iluminacja została poprzedzona koncertami i pokazami laserowymi podczas wieczoru w Arkadach Kubickiego i ogrodach zamkowych.


Fot. A. Karolczak

Zakończone wiosną 2013 prace, związane z renowacją elewacji, poprzedzone zostały badaniami konserwatorskimi i analizą przekazów ikonograficznych z wykorzystaniem dostępnych współcześnie metod badawczych. Projekt kolorystyki fasady południowo-wschodniej odtworzył wygląd XVIII wiecznej, historycznej wersji kolorystycznej elewacji zamkowej czasów króla Stanisława Augusta. W pracach wykorzystano farbę zolowo-krzemianową Keim Soldalit, zawierającą  w składzie mineralne spoiwo i pigmenty, której matowa powierzchnia wywołała, zgodnie z oczekiwaniami, wrażenie pochłaniania światła zbliżone do fresku. W szarej warstwie podkładowej farby Keim Soldalit-Grob uzyskano jednorodne strukturalnie podłoże kolorystyki elementów architektonicznych, zbliżone do klasycznych technik malarskich. Wierzchnie powłoki malarskie ścian, w przestrzeniach międzypilastrowych i na skrzydle gotyckim wykonane zostały z użyciem  farby Keim Soldalit. W efekcie uzyskano barwę elewacji spójną z odkrytą w Stancjach i jednocześnie najbardziej zbliżoną do widoku Zamku z obrazu Bellotta. Kolorystyka i forma bryły Zamku zostały podkreślone i dodatkowo wydobyte nową iluminacją elewacji południowo-wschodniej.

Farby Keim’a pojawiły się na ziemiach polskich już pod koniec XIX w. – jeszcze w okresie rozbiorów. A to głównie za sprawą realizacji malowideł sakralnych w świątyniach na Mazowszu, Kujawach, Kaszubach i na Śląsku. Wiele z tych obiektów przetrwało do dnia dzisiejszego w bardzo dobrym stanie. Są one najlepszym i „żywym” dowodem niezrównanej trwałości farb mineralnych Keim’a. Najbardziej znanym przykładem są polichromie Katedry w Płocku wykonane przez Władysława Drapiewskiego w 1904 r.

Lata po II wojnie światowej to okres, w którym towary produkowane na Zachodzie bardzo rzadko trafiały na rynek polski. Niemniej, dzięki kontraktom realizowanym przez firmy polskie w krajach Europy Zachodniej, głównie w Niemczech, farby Keim’a były dobrze znane polskim architektom, konserwatorom i wykonawcom. Stąd już na samym początku lat 90 ubiegłego wieku znalazły one zastosowanie w realizacji wielu obiektów, a od momentu rozpoczęcia działalności firmy Keim Farby Mineralne Sp. z o.o. w połowie lat dziewięćdziesiątych produkty Keim ożywiły i przywróciły do świetności niezliczoną ilość budynków i wnętrz.

Ponad 125-letnie doświadczenie w zakresie renowacji budowli historycznych zapewniło firmie Keim pozycję kompetentnego partnera konserwatorów zabytków, architektów, projektantów i wykonawców. Podstawą tej dziś już tradycyjnej, godnej zaufania i efektywnej współpracy jest innowacyjna paleta najwyższej jakości produktów mineralnych służących ochronie budowli oraz profesjonalne doradztwo naszych pracowników. Potwierdzeniem doskonałej reputacji, jaką Keim cieszy się w polskich i międzynarodowych kręgach budowlanych są renomowane budowle zabytkowe oraz obiekty architektury nowoczesnej usytuowane w Polsce i na całym świecie.




KEIM FARBY MINERALNE sp z o.o.
ul. Fabryczna 20 c,
53-609 Wrocław
Tel. (+48) 71 711 72 89
Tel. (+48) 71 711 72 88
www.keim.com.pl


Źródło: Tynki, nr 3 (22) 2013

CZYTAJ WIĘCEJ

Produkty do renowacji zabytków



DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej