Strona główna | RealizacjeWrocławskie "Przejście" przez sztukę

Wrocławskie "Przejście" przez sztukę

Sztuka współczesna coraz częściej wychodzi poza muzealne mury czy wnętrza awangardowych galerii. Artyści coraz częściej prezentują swoją twórczość w miejscach tętniących życiem, takich jak osiedlowe podwórka czy parki.

Fot. Baumit

Idea „sztuki bliżej ludzi” przyświeca także organizatorom plenerowej akcji malarskiej ”Przejście”, której celem było stworzenie muralu w otoczeniu wrocławskiej Galerii Tyc Art Brama Przejściowa. Pośród kultowych neonów przy ulicy Ruskiej malarze spotkali się z przypadkowymi przechodniami, aby razem urzeczywistniać koncepcję rewitalizacji zaniedbanych fasad. Partnerem projektu została firma Baumit, która po raz kolejny zaangażowała się w akcję upiększania krajobrazu miejskiego.

Galeria Tyc Art Brama Przejściowa to przestrzeń otwarta dla każdego, kto pragnie zrealizować swoje artystyczne wizje. Dlatego poza licznie organizowanymi wystawami, Pracownia stała się miejscem spotkań początkujących artystów i amatorów sztuki, swoistą kuźnią talentów. Promując świadomy udział w kulturze, Galeria zaprasza także do udziału w wydarzeniach, które mają uwrażliwiać wrocławian na sztukę. Przykładem takich działań jest projekt ”Przestrzeń”, w ramach którego stworzony został mural, podnoszący wartość estetyczną podwórka Zaułka Ruska od strony ul. św. Antoniego i w Bramie Przejściowej. Założeniem akcji, która rozpoczęła się wraz z końcem września i była kontynuowana na przestrzeni dwóch kolejnych tygodni października, było wykorzystanie istniejących już elementów malarskich, takich jak graffiti, oraz wkomponowanie w otoczenie nowych impresji artystycznych. Aby nie ograniczać wyobraźni i kreatywności uczestników, w trakcie realizacji projektu postawiono na improwizację. Dzięki temu w miejscu leżącym na tzw. Szlaku Czterech Świątyń powstała graficzna opowieść, której twórcą mógł stać się każdy wrocławianin.

„Spontaniczność w tworzeniu i gotowość do samodzielnej interpretacji sztuki, to wartości, które chcieliśmy przekazać wszystkim osobom zaangażowanym w projekt. Zależało nam tym, by maksymalnie wykorzystać inwencję uczestników akcji, dlatego uczyniliśmy ją otwartą dla wszystkich wrocławian oraz turystów. Naszym celem jest dawanie jak najszerszemu gronu odbiorców możliwości indywidualnego przeżycia aktu twórczego pod kierunkiem profesjonalnego artysty. W tym roku był nim Marcin Harlender - malarz, performer i teoretyk sztuki, który dbał o to, aby prace zostały wykonywane ze szczególnym uwzględnieniem relacji przestrzennych istniejących w otoczeniu” – mówi Małgorzata Tyc- Klekot, organizator wydarzenia.


Fot. Baumit


Celem akcji malarskiej ”Przejście” było stworzenie muralu, organizującego estetycznie przestrzeń podwórka przy Ruskiej 46
Fot. Baumit

Partnerem akcji została firma Baumit. Ceniony w branży budowlanej producent systemów ociepleń, w tym również farb elewacyjnych nie po raz pierwszy zaangażował się w działania, mające na celu wprowadzenie kolorów do przestrzeni publicznej. W ramach wspieranych przez firmę Baumit w latach 2006-2012 akcji ”Muralia” oraz ”Stop przemocy” na wielu wrocławskich kamienicach powstały efektowne malowidła ścienne, które znakomicie wpisały się w tkankę miejską, uatrakcyjniając krajobraz stolicy Dolnego Śląska. Z kolei konkurs architektoniczny Baumit Fasada Roku, zainicjowany w 2007r. w ciągu kilku lat zyskał znakomitą renomę i uznanie w branży, stając się synonimem najwyższej jakości i wdrażania dobrych praktyk projektowo - budowlanych.

„Zwróciliśmy się o pomoc do firmy Baumit, ponieważ znane są nam organizowane przez nich akcje, takie jak ”ColorLove Przedszkole” czy ”Kolorowe Emocje”. Ich priorytetem jest rozwijanie wrażliwości estetycznej - co świadczy o tym, że nadajemy na tych samych falach i realizujemy dokładnie te same cele” – dodaje Małgorzata Tyc- Klekot.

„Zaangażowanie firmy Baumit w projekty typu street art wypływa z chęci urozmaicania przestrzeni miejskiej, w której przecież wszyscy funkcjonujemy. Akcja ”Przejście” zwróciła naszą szczególną uwagę, ponieważ w niecodzienny sposób integruje twórców sztuki z jej odbiorcami. Wspierając wydarzenie chcemy również zaakcentować swoje poparcie dla idei obcowania z kulturą w nietypowych miejscach, do jakich z pewnością zaliczają się zapomniane podwórka wokół nas” – tłumaczy Aleksandra Gilewska, Manager ds. Marketingu w firmie Baumit.

Źródło: Tynki, nr 6 (35) 2015
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Festool
TEMAT MIESIĄCA
Mamy 30 lat na modernizację wszystkich budynków. Czy Polska na tym skorzysta?

Zgodnie z założeniami nowej dyrektywy, państwa członkowskie UE muszą opracować długoterminową strategię renowacji budynków, zarówno publicznych jak i prywatnych. Plan jest taki, by do 2050 roku wszystkie budynki w Polsce były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii (tzw. standard nZEB). Założone plany powinny zawierać także cele pośrednie, które zrealizujemy w latach 2030 i 2040. Czytaj więcej